lesbrief: Romeinse sporen speuren.

Terug naar venster

Waar gaat dit project over?

Romeinse sporen speuren.
Forten, huizen en graven in de gemeente Katwijk.
Lerarenhandleiding bij het Cultureel Erfgoedproject voor groep 5, 6 en 7

Een dag uit het leven van Lavinia en Marcus
Leerlingen maken kennis met twee Romeinse kinderen in het jaar 69 na Christus. Aan de hand van een voorleesverhaal passeren aspecten uit hun dagelijks leven de revue: wat leerden deze kinderen bijvoorbeeld op school, en wat aten zij? In groepjes doen de leerlingen een klein onderzoek naar een van die aspecten en verwerken hun bevindingen in een korte creatieve opdracht, maar bereiden daarmee ook het bezoek aan (een van) de erfgoedlocaties voor. Vervolgens ontdekken de leerlingen aan de hand van de Romeinenroute, een fotospeurtocht in de Gemeente Katwijk, de plekken waar de Romeinse sporen zijn terug gevonden of nog steeds te vinden zijn. Tot slot verwerken de leerlingen hun ontdekkingen in een kwartetspel, een krant of een vlog.

Erfgoed objecten en locaties